کشور ایران، از دیرباز با پشتوانه تمدن تاریخی خود، پذیرای گردشگران و سیاحان از اقصی نقاط دنیا بوده است و نام ایران در میان کشورهای موردتوجه گردشگران غربی برای سفر قرار دارد؛ اما ایجاد ارتباط فرهنگی با گردشگرانی که از کشور بازدید می‌نمایند می‌تواند تأثیری دوچندان در شناساندن فرهنگ، اعتقادات دینی، آیین و سنن این مرزوبوم به جامعه جهانی داشته باشد.

این طرح درصدد است تا با استفاده از بستر توریسم فرهنگی، ارتباطی میان فرهنگی با گردشگران غربی ایجاد نماید و به تبیین نمادها و مناسک دینی – مذهبی ایرانیان شیعه از یک‌سو و آداب و سنن و رسوم ایشان از سوی دیگر بپردازد.

این پروژه مربوط به مرکز اطلاعات و تحقیقات اسلامی (IRIC) بوده و تمام حقوق مادی و معنوی آن متعلق به این مرکز است.

75.000 تومان از 80.000.000 تومان
پایان یافته
4 بانی حمایت کرده اند

با اطمینان بانی شوید

در صورت عدم موفقیت پروژه در تامین مبلغ هدف، مبلغ پرداختی به حساب کاربری بانیان بازگشت داده خواهد شد.
0%

تعداد پروژه ها: 1


این پروژه مربوط به مرکز اطلاعات و تحقیقات اسلامی (IRIC) بوده و تمام حقوق مادی و معنوی آن متعلق به این مرکز است.

یکی از مهم‌ترین پدیده‌های عصر حاضر، صنعت گردشگری است که طی دهه‌های اخیر با سرعتی پرشتاب و با رشد تصاعدی خود تأثیر به سزایی در تبادلات فرهنگی کشورها داشته است و به یکی از بخش‌های اجتماعی-اقتصادی پیشرو جهانی تبدیل شده است؛ در سال ۲۰۱۲،‌برای نخستین بار بیش از یک میلیارد گردشگر بین­المللی به سفر در سطح جهانی پرداخته­اند و طبق پیش‌بینی‌های سازمان جهانی گردشگری(UNWTO)، این روند رو به رشد در سال‌های پیش رو ادامه خواهد یافت. طبق آخرین آمار منتشرشده این سازمان در سال ۲۰۱۵،‌نرخ رشد توریسم نسبت به سال قبل از آن ۴.۴ درصد بوده و تعداد سفرهای گردشگران به ۱.۱۸۴ میلیارد رسیده است. بر اساس آمار سال ۲۰۱۴ سازمان جهانی گردشگری(UNWTO) ، توریسم فرهنگی همچنان بیشترین سهم را در انواع مختلف توریسم دارد و نزدیک به‌ ۳۷ درصد گردشگری بین‌المللی باانگیزۀ فرهنگی است.

گردشگری فرهنگی، به‌نوعی اطلاق می گردد که گردشگر را به فراگیری، آموزش، کنکاش و کسب تجربه درباره فرهنگ حال و گذشته جامعه مقصد و مقایسه آن با داشته‌ها و انگیزه‌های جامعه خود و دیگران وا‌می‌دارد.

 


مشخصات طرح:


 جامعه هدف:


گردشگران و توریست‌هایی که انگلیسی‌زبان هستند و یا به این زبان مسلط می‌باشند و از کشورهایی با فرهنگ غربی برای بازدید از جاذبه‌های فرهنگی، هنری و تاریخی ایران به این کشور سفر می‌کنند، جامعه هدف این طرح است.

گروه سنی جامعه مخاطب، از سطح دبیرستان به بالا تعریف شده است و پیشینه اعتقاد دینی، عام لحاظ شده است.

 


اهم اهداف طرح:


  • معرفی ویژگی‌های فرهنگ اسلامی – ایرانی
  • معرفی جاذبه‌های فرهنگی، آداب‌ورسوم و هنر اسلامی-ایرانی
  • معرفی روزهای خاص مذهبی که در کشور ایران گرامی داشته می‌شوند و تبیین موضوعات مرتبط با این روزها
  • تغییر تصویر ذهنی نامطلوب گردشگران از فرهنگ و رسوم اسلامی و پاسخ به پرسش‌ها در خصوص مسائل دینی-فرهنگی ایرانیان
  • ایجاد بستری مناسب برای تعامل فرهنگی با گردشگران پس از سفر

توصیف طرح:‌


این طرح به تولید بروشورهایی مختصر و کوتاه در موضوعات مورد سؤال گردشگران غربی از فرهنگ و سنن ایرانی-اسلامی می‌پردازد. در کنار این بروشورها،‌محتوای تکمیلی یا افزوده که شامل فیلم،‌صوت،‌آلبوم تصاویر و ‌مقالات مرتبط برای مطالعه بیشتر است،‌از طریق برنامه کاربردی (application) مبتنی بر گوشی‌های هوشمند به گردشگر ارائه می‌شود. گردشگر پس از مطالعه یکی از بروشورها می‌تواند با استفاده از آدرس‌های اینترنتی ارائه‌شده در هر یک از بروشورها،‌برنامه کاربردی معرفی‌شده را دانلود نموده و از محتوای ارائه‌شده در آن به‌صورت برخط و انطباق یافته با بروشور چاپی استفاده نماید. همچنین وبگاهی (website) برای ارائه بروشورها به‌صورت دیجیتال،‌ارائه محتوای افزوده به‌صورت دسته‌بندی‌شده و ارائه بستری برای گفتگو و تبادل‌نظر و تجارب گردشگران و پاسخ به پرسش‌های ایشان راه‌اندازی خواهد شد.

این پروژه با انتخاب موضوعات از میان موضوعات حائز اهمیت و پرسش­هایی که بیشتر توسط گردشگران غربی در خصوص فرهنگ، آداب‌ورسوم و مسائل اعتقادی و دینی ایرانیان شیعه مطرح می‌شود و دارای نرخ تکرار بیشتری است آغاز می‌شود.

‌در گام نخست به تهیه محتوای مناسب در خصوص هر یک از موضوعات بر اساس نیاز یک توریست اقدام می‌شود و محتوای آماده‌شده از منظر حجم مطلب،‌سطح مطلب و شیوایی زبانی موردبررسی قرار گرفته و برای مخاطب، مناسب‌سازی می‌شود.

سپس ویرایش ادبی و گزینش بهترین کلمات برای هر متن انجام می‌شود.

در گام بعد متون تهیه‌شده در اختیار گروهی از گردشگران و افراد غیر ایرانی قرار می‌گیرد تا نظرات و بازخوردهای ایشان بررسی و در صورت نیاز در متون ‌اعمال شود.

پس از تأیید متون،‌ برای بخش‌هایی از متن که نیاز به تهیه محتوای افزوده (شامل فیلم،‌صوت،‌آلبوم تصاویر،‌مقالات مرتبط) هست فرآیند تولید یا گزینش محتوای مرتبط انجام خواهد شد.

سپس متون و محتوای افزوده گردآوری‌شده،‌ در اختیار گروه طراحی گرافیک قرار می‌گیرد تا مناسب با موضوع به ارائه مفاهیم (concepts) اولیه و اتودهای طراحی بپردازند. از میان طرح‌های اولیه،‌ طرح‌های مناسب انتخاب خواهد شد و سپس فاز طراحی گرافیک شامل چینش متون و صفحات،‌تصویر یابی یا عکاسی،‌طراحی عناصر و نشان‌واره‌ها و … انجام خواهد شد.

هم‌زمان با گروه طراحی سایت و برنامه کاربردی گوشی­های همراه نیز برای ایجاد ارتباط مستقیم میان بروشور با محتوای افزوده که بر بستر برنامه کاربردی و وبگاه ارائه خواهد شد،‌تعامل لازم صورت خواهد گرفت.

پس از طراحی وبگاه و برنامه کاربردی و بارگذاری محتوای افزوده بر بستر این دو،‌ و انجام آزمونه‌های لازم برای ارتباط برنامه کاربردی با بروشورها،‌ چاپ بروشورهای طراحی‌شده در شمارگان مطلوب انجام خواهد شد.

بروشورها،‌ در قفسه‌های (stands) طراحی‌شده در اماکن مناسب (فرودگاه‌ها، هتل‌ها، سایت‌های باستانی، موزه‌ها و …)،‌ برای استفاده گردشگران قرار می‌گیرد.

گردشگر با مراجعه به قفسه، ‌می‌تواند از میان موضوعات متنوع بروشورها،‌موضوع موردنظر خود را انتخاب نماید و پس از مطالعه آن با استفاده از لینک‌های معرفی‌شده در بروشور در صورت علاقه‌مندی، نرم‌افزار مرتبط را برای گوشی هوشمند خود دانلود کرده و از محتوای افزوده بروشور و وبگاه استفاده نماید.

فاز دیگر این طرح با مشارکت مراکز آموزشی راهنمایان تورها، به برگزاری دوره­هایی تخصصی اقدام می‌کند. در این دوره‌ها افراد با مفاهیم ارائه‌شده در بروشورها آشنا می‌شوند تا بتوانند تعامل بهتری با گردشگران داشته باشند و در خصوص پرسش‌های دینی-فرهنگی ایشان پاسخ‌های اولیه‌ای ارائه دهند. برای پاسخ‌دهی به سؤالات به‌صورت تفصیلی در حوزه تخصصی مؤسسه اطلاعات و تحقیقات اسلامی، با این مؤسسه می‌توانند تماس حاصل نمایند.

  • تهیه و تألیف بروشورهای موضوعی باهدف تبیین مفاهیم دینی-فرهنگی برای گردشگران غربی
    • انتخاب موضوعات
    • تهیه محتوای اولیه
    • تألیف محتوا
    • ویرایش ساختاری،‌ادبی و محتوایی
    • تهیه تصاویر
    • طراحی گرافیکی بروشور‌ها
  • تهیه برنامه کاربردی (application program) مبتنی بر گوشی همراه برای مدیریت محتوای افزوده
    • تهیه محتوای افزوده (متن،‌تصاویر،‌ویدئو، فایل‌های صوتی)
    • برنامه‌نویسی و ساخت برنامه کاربردی
  • تهیه وبگاه (website) برای مدیریت محتوای افزوده و ایجاد پل ارتباطی با مخاطبین
  • آموزش راهنمایان تورها

موضوعات بروشورها:


  • اسلام، دین رحمت

(محتوای بروشور نهایی شده و ویراستاری انجام شده است)

  • معرفی اسلام، شعائر اسلامی و آداب‌ورسوم مسلمانان

(در مرحله تهیه محتوا و تألیف بروشور)

  • میراث حضرت محمد (ص) برای انسان معاصر

(در مرحله تهیه محتوا و تألیف بروشور)

  • نگرش اسلام به غیرمسلمانان

(محتوای بروشور نهایی شده و ویراستاری انجام شده است)

  • حقوق بشر و کرامت انسانی در اسلام

(محتوای بروشور نهایی شده و ویراستاری انجام شده است)

  • جایگاه زنان در اسلام

(در مرحله ویراستاری بروشور)

  • حوزه‌های علمیه شیعی

(در مرحله ویراستاری بروشور)

  • حجاب و پوشش

(محتوای بروشور نهایی شده و ویراستاری انجام شده است)

  • منجی موعود در ادیان ابراهیمی

(در مرحله ویراستاری بروشور)

  • آیین‌های سوگواری و عزاداری ایرانی-اسلامی

(در مرحله تهیه محتوا و تألیف بروشور)

  • آیین‌های جشن‌ها و اعیاد ایرانی-اسلامی

(در مرحله تهیه محتوا و تألیف بروشور)

 

شما هم میتوانید در مورد این پروژه نظر بدهید

  • حنیف تابش
    ۱۳۹۶/۰۶/۱۶

    به نظر من بسیار پروژه کاربردی و تاثیرگذاری هست.

میزان حمایت: 1000 تومان

میزان حمایت: 14000 تومان

میزان حمایت: 50000 تومان

میزان حمایت: 10000 تومان